Kültür Sanat

Erinç Seymen’den “Homo Fragilis”

Cuma, 8 Eylül 2017
Haber: Kaos GL

Erinç Seymen’in “Homo Fragilis” başlıklı kişisel sergisi güvenli bir ortak yaşam fikrini ve refah vaatlerini, aile ve mülkiyet temelli bağlar üzerinden sorgulatmaya hazırlanıyor.

Erinç Seymen, Aile Değerleri 1 / Family Values 1, 2016 (detay / detail), Kağıt üzerine mürekkepli kalem / Ink pen on paper, 103 x 75.6 x 3.5 cm

Erinç Seymen’in “Homo Fragilis” başlıklı kişisel sergisi Zilberman Gallery’de açılıyor. Sanatçının Zilberman Gallery’deki ilk kişisel sergisi "Homo Fragilis", 13 Eylül – 4 Kasım 2017 tarihleri arasında galerinin Mısır Apartmanı’ndaki ana sergi mekanında izlenebilir. Serginin açılışı ise 12 Eylül saat 18.00’de yapılacak

Latince "Kırılgan İnsan" anlamına gelen Homo Fragilis terimi, güvenli bir ortak yaşam fikrini ve refah vaatlerini, aile ve mülkiyet temelli bağlar üzerinden sorgulamak üzere seçildi. Sergi, yalnız başına hayatta kalmanın zorlukları ve risklerine karşılık, bir arada yaşamın ve mülk biriktirmenin korunaklı rotasını seçmeye davet edilen insanın toplumsal kaderini tartışmaya açıyor. Lüksün ihtiyaca ve ihtiyacın lükse dönüşümü sergide kol gezen bir hayalet gibi yer alıyor.

Sosyal güvenlik cetvelinin iki ucu

Yapıtlarda, kimi zaman perdelenmiş/başkalaşım geçirmiş suretler kimi zaman da tek bir uzuv olarak ortaya çıkan figürler sosyal güvenlik cetvelinin iki ucuna ait özneler: En imtiyazlı ("Aile Değerleri 1", "Üç Kız Kardeş", "Konfor Alanı A", "Hayalet Organ") ve en güvencesiz ("Gönülsüz", "Kutsal İşlem", "İsimsiz", "Misafir") özneler, sanatçı tarafından yeniden tasarlanan ve loş bir koridora dönüştürülen sergi mekanında karşılaşırlar. Bu karşılaşmalar, sosyal statülerin tersinirlik ihtimallerine alan açar.

Seymen'in, daha önceki kişisel sergilerine paralel biçimde pentür, desen, video, heykel, ses gibi malzemelerle keşfe çıktığı "Homo Fragilis"te insan ürünü nesneler, insan davranışları sergileyen, irade sahibi ve hatta insan iradesiyle yarışan varlıklar ("Gönüllü", "Toplantı", "Evhamlı Konak", "Perpetuum Mobile") olarak belirir. Sanatçının, portre titizliğiyle yaklaşmayı seçtiği bu nesneler hesap yapar, endişelenir, kararlar alır.

Hetero-patriyarki ve sömürgecilik

Sergide hetero-patriyarki ("Büyücünün Karısı", "Homo Fragilis") ve sömürgecilik ("Bir Cennet İçin Eskizler") kapitalizmin iki itici gücü ve iş birlikçisi olarak, mülkiyet sisteminin aile ölçeğiyle toplumsal ölçek arasında hareket edilerek ele alınmasına izin verir. Aile toplumu, toplum aileyi taklit eder; eşit paylaşım ve dayanışma önermeleri her an derin bir eşitsizlik ve sistematik sömürüyle yer değiştirebilir, ortak menfaatler her iki yaşam biriminde de kolayca tekil menfaatlerin hakimiyetine girebilir.

Erinç Seymen hakkında

Erinç Seymen, Mimar Sinan Üniversitesi Resim Bölümü'nden mezun oldu. 2006 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi’nde Bob Flanagan üzerine yazdığı tez ile yüksek lisansını tamamladı. Militarizm, cinsel yönelim kodları, toplumsal cinsiyet, sınıfsal kimlik, milliyetçilik gibi konular üzerine çeşitli konferanslara katıldı. Siyahi, Kaos GL gibi dergilerde yazıları yayınlandı. 2002 yılından itibaren, İstanbul, Ankara, Viyana, Paris, Londra, Helsinki, Lizbon ve Eindhoven'da kişisel sergiler açtı ve karma sergilere katıldı.