Kültür Sanat

Çankaya’da Toz Bezi buluşması: Nesrin ve Hatun’un hikayesi konuşuldu

Cuma, 10 Mart 2017

“Toz Bezi” gösteriminin ardından Nesrin ve Hatun’un hikayesi konuşuldu: “Sınırları belli olmayan bir işte, sömürülmemek mümkün müdür?”

Ahu Öztürk’ün yazdığı ve yönettiği Toz Bezi filmi Çankaya Belediyesi ve Sinetopya ortaklığında Ankara’da seyirciyle buluştu. Yılmaz Güney Sahnesi'sinde ev işçisi Nesrin ve Hatun’un hikayesini anlatan filmin gösteriminin ardından seyirci, Doç. Dr. Süreyya Karacabey yürütücülüğünde yönetmenle söyleşti. Söyleşi sırasında, simültane işaret dili hizmeti verildi.

“Kamera erkekleri özellikle ıskalamış gibiydi”

Filmden etkilendiğini belirten Süreyya Karacabey filmle ve ev işçiliğiyle ilgili düşüncelerini şöyle dile getirdi:

“‘Gündelikçi kadın’ meselesi Türkiye’de çok tuhaf bir ilişki ortamını oluşturuyor. Bu hizmetten çevremde gördüğüm çoğu insan yararlanıyor ama mutlu olanı henüz görmedim ben. Sigorta olmadığı için, doğruda kadınlara yönelik olduğu için tuhaf bir hâl alıyor. Üstelik bu kadar büyük bir mesele olmasına rağmen ev işçiliğiyle ilgili ilk film.”

“Filmde Nesrin ve Hatun’un dışında hep kadınları gördük. Erkeklerin işleri de enteresandı, onlar da günübirlik işlerde gibiydiler ama kamera erkekleri özellikle ıskalamış gibiydi. Erkeklerin hayatlarına girseydi muhtemelen daha trajik ve konunun bağlamından uzak bir yere giderdi. Çocuğun da sürüklenişine maruz kalmadık mesela. Annesiyle birlikte işe paket gibi taşındı, annesi terk ettikten sonra da öyle. Bu sömürüye maruz kalmamayı, filmin stabil ilerliyor olmasını çok sevdim ben.”

“Film bu hâle çok keskin versiyonların içinden geldi”

Yönetmen ve senarist Ahu Öztürk ise filmi teyzesine ithaf etmesinden başlayarak Toz Bezi’nin serüvenini anlattı:

“Teyzem ev işçisiydi benim. Bu yüzden filmi ona atfettim. Filmde bazı detaylar kendi hayatımdan üstelik. Biz de Karslıyız, Kürt’üz. Bir gün bir akrabamız “Karslıyım, Çerkes’im” demişti. Hepimiz onun Kürt olduğunu biliyorduk. Bu etnik meselenin farklı versiyonları da oldu. Annem ara ara ‘Ben Kürtlükten istifa ettim’ der mesela, ‘Anne dur, istifa etmek ne demek’ diye sorarız biz de.”

“Film bu hâli, bugüne 25 versiyonun içinden geldi. İlk versiyonunda Nesrin camdan düşerek ölüyordu mesela. İlk başladığımda, ev işçileriyle görüşmelerimden sonra çok daha öfkeli ve o acıları ve gerçekleri ortaya koymak isteyen bir Toz Bezi vardı. Kurgunun tamamlanması 1 yıl aldı ve bazı kısımlar çıktı. Çok sivri, acıyı ve gerçekliği olduğu gibi ortaya koyan kısımları çıkarttım. Ve bazı kısımların seyirciye kalmasını, düşündürmesini çok istedim.”

Söyleşi katılımcıların ev işçiliğiyle ilgili deneyimlerini ve gözlemlerini paylaşmasıyla sona erdi.